Gdańska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała decyzję środowiskową dla rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 22. Chodzi o ponad 17-kilometrowy odcinek pomiędzy Czarną Wodą i Zblewem. Teraz GDDKiA będzie mogła m.in. w przyszłości ogłosić przetarg na roboty budowlane.
Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości układu drogowego i podniesienie poziomu bezpieczeństwa m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego. Inwestycja przełoży się także na lepszą jakość życia mieszkańców oraz środowisko naturalne chociażby poprzez obniżenie poziomu hałasu czy redukcję zanieczyszczeń.
Nowa nawierzchnia na DK22
Wydanie DŚU pozwala Generalnej Dyrekcji rozpoczęcie kolejnego etapu prac przygotowawczych. Teraz zostanie przygotowany projekt budowlany wraz z materiałami do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz projekt wykonawczy.
Umowa z wykonawcą prac projektowych uwzględnia również przygotowanie materiałów przetargowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego na etapie realizacji robót budowlanych. Zgodnie z umową, w ciągu 10 miesięcy od uzyskania DŚU gotowa do odbioru powinna być dokumentacja projektowa. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.
Celem zadania na DK22 jest m.in. wzmocnienie nawierzchni drogi i jej dostosowanie do nośności 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia z płyt betonowych zostanie rozebrana, a w jej miejsce powstanie nowa konstrukcja drogi. W ramach prac przebudowane zostaną skrzyżowania, powstaną zatoki autobusowe, chodniki oraz ścieżka pieszo-rowerowa.
Dodatkowo Generalna Dyrekcja planuje budowę i przebudowę obiektów inżynierskich oraz wykonanie elementów organizacji i zabezpieczenie ruchu drogowego, pieszego i rowerowego.
Przebudowa DK22 na Pomorzu
Przebudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Czarna Woda – Zblewo jest częścią większego programu wzmocnienia trasy do nośności 11,5 t/oś.
Poza tym odcinkiem, w wojewódzkie pomorskim zostaną również przebudowane:
- Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców w II kw. 2025 r.;
- Zblewo - Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców w I kw. 2026 r.;
- Czersk - Czarna Woda (10 km): Budimex okazał się najkorzystniejszy w przetargu w systemie Projektuj i buduj, umowę z wykonawcą GDDKiA planuje podpisać w III kw. 2025 r.;
- DK22 w Gnojewie (5 km): wybrano wykonawcę, którym został Strabag, umowę podpisano w marcu 2025 r.
Ponadto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odwołała się od wydanej decyzji środowiskowej w sprawie 3,5-kilometrowego odcinka Malbork – Królewo.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze zmieniło część zapisów decyzji burmistrza zgodnie z wniesionym odwołaniem, uznając słuszność argumentów GDDKiA.
W ciągu DK22 przewidziane są również dwie nowe obwodnice. Pierwsza z nich będzie obejściem Człuchowa. Został już złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a przetarg w systemie Projektuj i buduj prawdopodobnie zostanie ogłoszony w czwartym kwartale przyszłego roku. Druga obwodnica ominie Starogard Gdańsk. W tym przypadku trwa
przetarg w systemie Projektuj i buduj, gdzie zgłosiło się 12 wykonawców, a umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w drugim kwartale tego roku.
Łączny koszt rozbudowy DK22 wyniesie około miliarda złotych, a szacowany koszt obu obwodnic to dodatkowo prawie 1,2 mld zł.